torsdag 21 oktober 2010

Fler vampyrer

Jag har inte helt kommit ur min vampyr-våg. När jag var i Stockholm senast läste jag ut min bok på vägen dit, så jag var tvungen att skaffa något nytt till hemresan.

Jag ryckte åt mig en dubbelpocket ur serien the Vampire Diaries av L.J Smith där både boken Uppvaknandet och Kampen fanns med. Det var ingen höjdare! Språket var dåligt (det kan vara en riktigt usel översättning, men jag vet inte om det hade hjälpt med originalspråket). Karaktärerna var platta och det var på det hela ganska ointressant. Jag vet att det är en jättepopulär TV-serie och jag hoppas det fungerar bättre än i bokform.







Bree Tanners andra liv av Stephanie Meyer är en novell som är en "spin off" från Twilight-serien. Alla som läst den minns den nyfödda vampyren Bree som inte vill slåss mot Cullen-vampyrerna. Här får man veta hur Bree blev vampyr, hur de tränades till "stridsmaskiner" och det som ledde fram till den stora vampyrkampen i Eclipse. Boken är en bagatell, men är ändå ett måste för dem som gillar Twilight.







Och så en Sookie Stackhouse-bok igen. De är de bästa i vampyrgenrer. Dead and gone är den nionde boken i serien av Charlaine Harris. Jag gillar den här världen med vampyrer, varulvar och älvor förpackat med humor och sexighet. Nu väntar jag bara på att tionde boken ska komma i "min" pocketutgåva.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar