fredag 18 mars 2011

En dag

Boken En dag av David Nicholls pratade alla om ett tag och jag blev ju nyfiken så klart.

Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Dagen efter skiljs de åt, men de blir vänner och fortsätter att höras av och de ses då och då under 20 år. De följer varandras kärriärer och kärlekshistorier och blir viktiga personer i varandras liv.

Jag trodde nog att boken skulle lättsammare än de faktiskt var eftersom den ofta har bekrivits som en romatisk komedi. Slutet var oväntat och - med risk för att förstöra för någon nu - väldigt sorgligt.

Riktigt irriterande var det dock att man i sättningen hade misslyckats med ligaturerna fl och fi i början av ord så att de såg ut som de stog för sig själv. Sådant kan irritera mig jättemycket för det ger så dåligt läsflyt.

Men låt inte det hindra dig från att läsa den för det var en riktigt bra bok. Om man kan ska man nog läsa den på originalspråk - det ångrar jag så här i efterhand att jag inte gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar