onsdag 2 mars 2011

En ängel vid mitt bord

Den här boken fick jag verkligen kämpa med och jag läste flera andra böcker samtidigt. Eller "mellan" kanske - för En ängel vid mitt bord av Janet Frame är är egentligen en samling av tre romaner (Till landet Är, En ängel vid mitt bord och Sändebud från Spegelstaden) som är författarinnans självbiografiska uppväxtskildring.
Böckerna skildrar hennes barndom på Nya Zeeland i en mycket fattig, men kulturintresserad familj. Hon fick sällan nya kläder (eller ens rena kläder) och tandvård kommer inte ens på tal, men höjden av lycka ett stipendie som ger henne tillgång till biblioteket och möjlighet att låna hem böcker till hela familjen. Vidare får man följa författarinnans ungdomsår på en psykiatrisk klinik då hon fått diagnosen schizofreni (som sedan visar sig vara en felaktig diagnos) och hur hon sedan lämnar Nya Zeeland i något slags sökande efter sin röst som författare.
Första delen om barndomen är den som engagerar mig mest, sedan tappar jag tyvärr intresset. Kanske läste jag slarvigt, men jag får liksom aldrig någon förklaring till varför hon blir intagen på mentalsjukhus och de rikliga litterära referenserna (och långa utsnitt ur dikter) är dessvärre ur en lyrisk kanon som jag inte alls är bekant med.
Tyvärr blir jag inte heller sugen på att läsa något av Janet Frames skönlitterära verk. Någon annan som läst något av henne?

3 kommentarer:

  1. Har inte läst något av denna författare, men blev sugen när jag såg att du läste den här boken och hade tänkt skicka efter den. Kanske ska låta bli det då :D

    SvaraRadera
  2. Svårt att säga. Ibland kan ju tajmingen vara helt fel med vissa böcker. Det behöver ju inte betyda att de är dåliga. Du kanske gillar den, vem vet. Du kan kanske låna den på bibblan, läsa lite och se ...
    Den har visst filmatiserats också.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst de två första för många år sen, och gillade också den första bäst, vad jag kan minnas.

    SvaraRadera