torsdag 21 juni 2012

En sannolik historia

 En sannolik historia av Karin Alvtegen är en vardaglig berättelse och en riktigt tät relationsroman. Låter det motsägelsefullt? I händerna på Karin Alvtegen fungerar det alldeles utmärkt.  
Helena och hennes man köper en gård i Norrland för att driva som hotell. Det är mer Helenas dröm än mannens, och ju mer hon dras in i vedermödorna med verksamheten, desto längre ifrån varandra kommer paret. Till slut blir separationen oundviklig. Mitt i detta finns också parets olyckliga tonårsdotter.

Det är måhända märkligt att en bok utan mord eller mysterier kan vara så spännande, men En sannolik historia är verkligen det. Jag tycker också mycket om personbeskrivningarna: den drivna och engagerade - men också ganska buffliga och tvära  - Helena, den känsliga tonåringen Emelie, den självcentrerade men lite trasiga Anna-Karin, enstöringen Verner, affärsmannen Anders ...

Ibland är det så med böcker att det är svårt att beskriva vad det är som är så bra, men för mig är det då ofta en stämning och en känsla i boken som tilltalar mig. Det är inte lätt att sätta fingret på, men det är något mer än bara själva handlingen. Det här är en sådan bok.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om den här boken. Den är ju egentligen lite osannolik och lite banal, men jag köpte konceptet eftersom författaren så skickligt fick berättelsen att framstå som just sannolik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är just det som är grejen med denna bok.

      Radera
  2. Hej!

    Jag älskar Karin Alvtegens böcker :) Men denna har jag ännu inte läst....Tack för Boktipset!

    SvaraRadera