tisdag 13 november 2012

Böcker A-Ö: V

*Malins bokblogg* har återupplivat sin gamla utmaning Böcker A-Ö. Kul! Jag vill naturligtvis haka på igen.

Veckans bokstav är V och utmaningen låter så här:

"Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i."

Boktitel på V:

Vindens skugga av Carlos Ruiz Safón. En vacker och stämningsfull bok som utspelas i Barcelona. Ängelns lek av samma författare är också riktigt bra och nu har en tredje bok kommit, Himlens fånge, som väntar på mig i bokhyllan.

Författare på V:

Carl-Johan Vallgren. Jag tyckte mycket om Kunzelmann och Kunzelmann och den Augustprisbelönade Den vidunderliga kärlekens historia.

Litterär karaktär på V:

Detta är alltid det svåraste. Det brukar sluta med en barnbokskaraktär;)
Så även denna gång. Eller några fantasiväsen ur en barnbok - jag säger vildvittrorna ur Ronja Rövardotter som jag var ruskigt rädd för när jag var yngre.

Länk till alla mina Böcker A-Ö-inlägg finns att läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar