onsdag 21 november 2012

Bokcirkelbok: Josefin

Det kanske är dags att blogga förra månadens bokcirkelbok innan det är dags för nästa bokcirkelträff. Nu kunde jag inte vara med förra gången, men jag läste så klart boken ändå.
Temat är barn- och ungdomsboksfavoriter och boken var Josefin av Maria Gripe.
Det var inte någon av mina favoriter när jag var liten och en omläsning ändrade inte på det.
 
Josefin (som egentligen heter Anna) är sladdbarn till prästen i den lilla byn. Hennes syskon är mycket äldre och hon är väldigt ensam. Hon skapar en fantasivärld som är mycket mer spännande än hennes egen. Hon tar hon det inte ett steg för långt när hon berättar för tant Lyra att hon blir illa behandlad hemma för att få den gamla kvinnas sympatier - och hennes karameller.
 
Jag vet inte riktigt varför jag inte tyckte om den här boken som barn. Kanske var det bara för olustigt när Josefin ljuger. Hennes föräldrar är ju egentligen väldigt snälla. Det är nog den olustkänslan som lever kvar när jag läser om den nu.
 
Jag har tidigare bloggat om Agnes Cecilia - en sällsam historia av samma författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar