onsdag 17 april 2013

Sarahs andra halva

Jag läste Lisa Genovas Fortfarande Alice med stor behållning, så jag var snabbt att nappa åt mig den här när jag såg den på biblioteket.

Sarahs andra halva är den skakande berättelsen om Sarah, som efter en bilolycka, tappar all kontroll över den ena halvan av kroppen. Den har full funktion, men i Alices värld så är det precis som att den inte finns.

Från att ha varit en högpresterande karriärkvinna och småbarnsmamma med många järn i elden, måste hon lära sig allt på nytt igen. Det är svårt att förstå hur en sådan här neurologisk skada kan uppkomma och hur kroppen reagerar på det, men Lisa Genova gör ett bra jobb med att försöka beskriva processen - och inte minst Sarahs enorma frustration.

Gripande och tankeväckande.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte riktigt mycket om den här, och FA så klart. Intressant och läsning på samma gång.

    SvaraRadera
  2. Läste "fortfarande Alice" i vår bokklubb och den var svår att släppa taget om - på alla sätt.
    "sarahs andra halva" har jag inte hört talas om men ska absolut läsa.

    Kanske är du intresserad av min bokblogg, är inte aktiv varje vecka men så fort jag läst ut en bok gör jag ett inlägg.

    http://boklusensboksida.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läs den också.
      Kul att du tittade in - jag ska titta över till dig!

      Radera