lördag 14 september 2013

Barnbokstema: Magister Tutnäsa

Magister Tutnäsa av Johan Rockbäck (illustrationer av Erika Palovaara) kom som ett rec.ex. från Idus förlag - tack!

När magister Tutnäsa kommer till klass två på Solfjädersskolan bli inget sig likt. För vad sägs om en lärare som låter eleverna äta så mycket mjukglass de orkar och själv springer med huvudet före rakt i en vägg - och dessutom kallar det för lektioner. Rektor Birgersson och föräldrarna tycker att det är förfärligt, men eleverna kan bevisa att de faktiskt har lärt sig saker.

En humoristisk och lättsam bok. Lite lyteskomik moch lite "ramla och slå sig"-humor, men det fungerade för min dotter. Illustrationerna är svartvita och ganska få, men min femåring hade inga problem med att hålla intresset uppe och ville ivrigt att vi skulle läsa vidare.

Passar troligen fint som "läsa själv"-bok att sätta i händerna på ett barn som kommit en bit på väg i sin läsning och som tycker om lite tokroliga böcker.

Magister Tutnäsa
Författare: Johan Rockbäck
ISBN: 9789187001864
Förlag: Idus (2013)
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer:

  1. Nu är mina barn för stora för denna bok men jag måste hitta nån i närheten som kan få den för _jag_ gillade den :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tittade in :)
      Min dotter tyckte mycket om boken.

      Radera
  3. Så roligt att du gillade magistern.
    Det värmer :-)

    SvaraRadera