söndag 23 februari 2014

Ambassadören

Rec. ex från Hav & Granit/Vulkan - tack!
Finns på Bokus och Adlibris
En 40-årig man tar livet av sig, men återföds som spädbarn med uppdraget att vända utvecklingen på jorden och skapa ett värld utan krig och miljöförstöring.
Hur låter det som upplägg på en bok? Lite märkligt, eller hur? Men för mig lät det tillräckligt intressant för att tacka ja till ett rec. ex. av boken Ambassadören av Björn Amby även om sci fi normalt inte är min genre.

När Mikael "vaknar upp" efter sitt självmord är det bara hans själ och personlighet som finns kvar. Han erbjuds ett uppdrag av Aido - ett slags utomjordiskt datorväsen, i brist på bättre förslag - och "återföds" i som en baby med en vuxen mans hjärna. Uppdraget att rädda världen får vänta några år tills babyn blivit en pojke i tolvårsåldern, men han tränas hela tiden av Aido för sitt kommande uppdrag. Han blir Altan Storm - Ambassadören.

I början var jag ganska förvirrad när jag läste boken, kanske mest för att jag inte visste vad jag skulle förvänta mig. Själva bakgrunden med Aido och de semiduider som som uppgift att förvalta universums beboeliga planeter var lite svår att greppa. Sedan blir det rolig läsning när Mikael kämpar med sin bebiskropp och känslosam läsning när vi får lära känna hans adoptivfamilj och hans uppväxt på Kanarieöarna. Det är kanske skildringen av den kärleksfulla relationen mellan föräldrar och "barn" som jag uppskattar allra mest. När själva kampen sedan startar hänger jag inte med i alla svängar, och just som jag började funderar på hur sjutton författaren skulle få ihop hela den här berättelsen på de få sidor som var kvar inser jag att det här är första delen i en serie ;)

Lite ojämn läsning för min del som sagt, men jag hade aldrig tråkigt!
Blir du det minsta lockad av den här beskrivningen av boken, så ge den en chans. jag är glad att jag gjorde det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar