fredag 16 januari 2015

Mrs Sinclairs resväska

I början av januari deltog jag i en webbokcirkel/chatt om boken Mrs Sinclairs resväska av Louise Waters. De andra deltagarna var Boktokig, Endast e-böcker och Millas hälsoblogg. Tack för en trevlig pratstund!

Jag läste den redan i höstas och har haft dåligt samvete för att jag inte har bloggat om den då jag bett att få den som rec.ex. av förlaget Lind & Co (tack!).

Det är en bok som passar riktigt bra för bokälskare, och det är inte bara på grund av det fina omslaget! Huvudpersonen Roberta jobbar nämligen på ett antikvariat och hittat ibland gamla brev och fotografier i böckerna - det är väl något som kittlar tanken, eller hur?

En dag råkar Roberta på ett brev som är adresserat till hennes egen farmor Dorothy! Och det är hennes farfar som skriver. Men det är något som inte stämmer - brevet är nämligen daterat efter det att farfadern stupade i kriget

Robert blir naturligtvis intresserad av att ta reda på mer, och en spännande berättelse nystas upp. Det är roligast att läsa de delar av boken som handlar just om Dorothy. Som läsare grips jag tag av hennes öde - ett trist äktenskap, sorgen över den ofrivilliga barnlösheten, om hur kvinnorna höll ställningarna när männen var ute i kriget och självklart också om kärlekshistorien som naturligtvis finns med.

Men boken handlar inte bara om Dorothy, utan också i nutid om Roberta. Hon har ett ganska trist och ensamt liv, men hon lever upp när hon börjar nysta i farmoderns historia, som ju också påverkar Robertas egen bakgrund och får henne att reflektera över den.

En välskriven och intressant bok med flera karaktärer att tycka om. Jag hade en riktigt trevlig lässtund tillsammans med Dorothy, Roberta och de andra.


Mrs Sinclairs resväska
Författare: Louise Walters
Förlag: Lind & Co (2014)
ISBN: 9789174612769
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om den boken, särskilt den del som berörde farmoderns liv som ung. Den fastnade jag lite extra för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var den bästa delen för mig också.

      Radera
  2. Den här boken är jag nyfiken på.

    SvaraRadera