måndag 28 december 2015

Kulturtanteri

Inspirerad av Anna på ... och dagarna går hyllar även jag kulturtanteriet med en topplista med mina fem finaste kulturtants-upplevelser i år (utan inbördes ordning).

Bokcirklar
Jag är med i en bokcirkel som träffas (irl) ungefär en gång i månaden. Vi läser ibland efter ett tema och ibland utan tema, men turas om att välja och det är ett bra sätt att läsa böcker lite utanför komfortzonen. Men jag deltar även i flera digitala bokcirklar t.ex. #boktwitt där vi en gång i månaden pratar om en bok på Twitter. Via Boktokig hittade jag webbcirkeln som regelbundet chattar om en bok vi läst och jag är också med i FB-bokcirkeln "Fjorton författare" där vi i lugn takt läser och pratat om de kvinnliga Nobelpristagarna i litteratur (men jag hoppar över lyrikerna). Dessutom har jag varit med i ett par av Kulturkollos bokcirklar på FB och Breakfast Book Clubs frukostbokcirkel på Louisiana Literature. Ni ser - jag kan tydligen inte hålla mig borta från bokcirklar. Men det är så så roligt att prata böcker!

Louisiana Literature
På tal om Louisiana Literature så kom jag äntligen iväg dit i år. Med tanke på hur nära jag bor, borde det ju inte vara så svårt, men det har aldrig blivit av tidigare. Fantastisk miljö, strålande väder, trevlig sällskap och intressanta författare - det kunde inte ha blivit bättre! Speciellt intressant tyckte jag att det var att lyssna på den grönländska författaren Niviaq Korneliussen.

Bokmässan
Ja, bokmässan är ju alltid bokmässan. What can I say - I love it! Och den är så mycket mer än bara böcker.

Augustprisambassadör
Mitt under bokmässan fick jag frågan om jag ville vara bloggambassadör för Augustpriset. Först tänkte jag inte att det var min grej - mitt uppdrag skulle vara att bevaka fackbokspriset. Men jag ändrade mig och visst var det väldigt roligt ändå och det toppades av den festliga galan i Konserthuset.

Bokresa till London
Breakfast Book Club har ordnat flera resor på sistone, men jag har inte haft möjlighet att följa med tidigare (ja, förutom till Louisiana då), men i december åkte jag till ett vackert julpyntat London på en väldigt trevlig bokresa där vi både gick i Virginia Woolfs fotspår i Richmond och åkte tunnelbana precis som huvudpersonen i Tunnelseende. Jag borde verkligen skriva lite mer om den resan!

2 kommentarer: