torsdag 31 december 2015

Årets bästa böcker 2015

Nu är det inte mycket kvar av detta år och även om jag tror att jag kommer hinna läsa ut en bok till innan tolvslaget imorgon är det hög tid att lista årets bästa böcker.

Eftersom jag egentligen borde ha stoppat min begynnande förkylning och mig själv i säng för länge sedan begränsar jag mig till att utse topp fem 2015.


5. Bli som folk av Stina Stoor
"Novellerna beskriver ibland det plågsamt realistiska. Ibland blir de istället som mytiska sagor. De beskriver de trånga, inskränkta i en liten ort - det där att alla vet vem man är och vet precis vad man gör. Men de beskriver också det storslagna - som den vackra och vilda naturen."

4. Och bergen svarade av Khaled Hosseini
"Khaled Hosseinis böcker är alltid rasande vackra och gripande. Syskonens parallella berättelser är mycket intressant lösning och deras saknad efter varandra löper som en röd tråd genom boken. Språkligt är den en ren njutning att läsa!"

3. Svarthuset av Peter May
"Ett intressant persongalleri, en driven berättelse och den skickligt balanserade storyn, gör mordhistorien nästan överflödig. De dramatiska naturskildringarna en perfekt bakgrund till den sorgliga och våldsamma historia som rullas upp."


2. Djupa ro av Lisa Bjärbo
"En riktigt stark berättelse om sorg, vänskap, familj och kärlek. Det är en av de sorgligaste böckerna jag har läst i år,"


1. Bära barnet hem av Cilla Naumann
"Så många parallella röster om moderskap som är skickligt balanserade av författaren. Med små medel och med ett ibland nästan sparsmakat språk berättar hon så mycket. En bok som går rakt in i hjärtat."





8 kommentarer:

  1. Jag har stått och klämt på Och bergen svarade så många gånger. Men har inte orkat. Flyga drake är fortfarande bland det bästa, och sorgligaste, jag har läst och jag känner mig inte redo för sådan litterär sorg just nu. Men någon gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ingen lätt bok så jag förstår att du vill vänta till rätt läge. Klokt.

      Radera
  2. Cilla Naumann har jag läst tidigare och gillat. Låter som om jag skulle läsa den här också...

    SvaraRadera
  3. nummer 4 gillar jag verkligen!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag lagt in både ettan och tvåan i min önskelista. Du brukar alltid ha bra tips. Svarthuset har jag läst (plus de efterföljande två) och serien är verkligen bra. Krya på dig!

    SvaraRadera