tisdag 21 mars 2017

Hallahem - Striden i skogen

Rec.ex. från författarna och Hoi förlag - tack!
Det är inte precis någon hemlighet att jag tycker väldigt mycket om urban fantasy-serien Hallahem. Den innehåller en så väldigt bra blandning av gamla folksägner och moderna samhällsfrågor och presenterar dem på ett smart och spännande sätt.

Jag har hyllat de tidigare delarna Staden under berget och Sveket vid sjön, så när författarteamet Susanne Trydal och Daniel Åhlin skickade ett signerat ex av den sista delen direkt hem till mig blev jag så klart jätteglad och kastade mig över den. Jag blev inte besviken. Men  - obs! - det är spoilervarning på inlägget nedan.

Nu står slutstriden och Hallahems  och vitterfolkets öde ska avgöras. Frågan är vad som är farligast - är det skogsråna som börjar samla sina uråldriga krafter på ett tidigare aldrig skådat sätt? I så fall är heller inte människorna säkra. Eller är det Vakarna som kommer att lyckas med sitt mål att utplåna vitterfolket nu när de förbereder den största attacken någonsin mot dem.

Bortbytingarna Tilda och Torun står i fokus även i denna bok och deras samlade kunskaper om vitterfolkens och människornas världar kommer till stor nytta nu. På deras sida finns också Johannes, som finner modet att gå emot sin farfar, som är Vakarnas ledare, och de värderingar som han växt upp med för att istället hjälpa vitterfolket. Vakarnas retorik om "vi och dem" känns skrämmande aktuell.

Det är otroligt spännande på sina ställen i den här boken - det var nästan så att jag glömde att andas ibland. Det som är den största behållningen är dock den fina vänskapen mellan Tilda och Torun. De lär av varandra och stöttar varandra. De  har båda växt upp med känslan av att inte passa in någonstans och båda längtar de efter att hitta sitt sammanhang och efter att få känna sig hemma. De kommer att stanna kvar hos mig länge.

Jag kan varm rekommendera hela serien och den passar läsare från 9 år och långt upp i åldrarna.

Striden i skogen
Författare: Susanne Trydal och Daniel Åhlin
Förlag: Hoi (2017)
ISBN: 9789176970294
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar