torsdag 29 juni 2017

Sektens barn

Rec.ex. från Forum förlag - tack!
Jag borde verkligen bli bättre på att skriva om böcker på en gång och tidsinställa! Jag läste nämligen ut den här boken redan i början av juni och inväntade sedan rec.dag. Men trots att jag till och med chattade med författaren om datumet (och hon sa dessutom att det var OK att skriva tidigare) så missade jag datumet!!! Nåja, det är väl ingen ko på isen, men snopet kändes det i alla fall.

Nåväl, nog om det. Nu till boken! Sektens barn av Mariette Lindstein är den tredje och avslutande delen i serien om sekten på Dimön. Jag har läst de båda tidigare böckerna Sekten på Dimön och Sekten som återuppstod och har man inte läst dem så måste jag förvarna om att denna text kommer att innehålla en del spoilers.

Även i denna bok är Sofia huvudpersonen  och det har hunnit gå femton år sedan hon flydde från sekten Via Terra och Dimön. Hon använder sina erfarenheter från tiden på Dimön för att hjälpa andra i samma situation och driver ett hem där människor som har flytt från sekter kan få skydd.

Sektledaren Franz Oswald har vare sig synts till eller hörts av, men det visar sig att han bara ha bidat sin tid och arbetat för att få ännu större genomslagskraft för Via Terra. Han styr över sektmedlemmarna med hård hand och han startar en egen skola där barn till sektmedlemmar placeras på internat. När barnen är långt borta från sina föräldrar står det Oswald fritt fram att manipulera barnen och "skola in" dem i sektens ideologier. Hans metoder är grymma och inte sällan spelas barnen ut mot varandra på ett utstuderat sätt. Inte ens hans egna söner Thor och Vic slipper undan, snarare pressas de ännu hårdare för att kunna representera Via Terra och användas för Oswalds syften. Vic gör allt för att göra fadern nöjd, men Thor känner att han aldrig duger och ju äldre han blir, desto mer börjar han tvivla på Via Terra och på sin far.

Sofia har svurit på att aldrig ha något mer med Franz Oswald att göra, men när han på nytt börjar synas i media och så småningom försöker kontakta henne, väcks en rädsla som Sofia kämpat hårt för att trycka undan. Det finns nämligen en möjlighet att Oswald är pappa till Sofias dotter Julia och hon är skräckslagen inför vad han kommer att göra om han börjar misstänka att så är fallet.

Det är ibland svårt att förstå varför Sofia handlar som hon gör och varför hon inte bara springer åt andra hållet, men det ligger kanske i sakens natur att Oswald - trots att det gått så många år - fortfarande påverkar henne så starkt och ganska snart börjar han skickligt manipulera och dra i sina trådar för att dra åt nätet kring henne och Julia.

Vad gäller Julia som karaktär som kan jag känna att författaren nästan har överarbetat beskrivningarna av henne som en frimodig och väldigt sexuellt nyfiken person. Det är säkerligen gjort med en medveten poäng och det är inget fel att en ung tjej beskrivs på det sättet så klart. Men hennes utseende och kropp nämns ofta, kanske oftare än vad som är relevant för handlingen, och jag kan känna att det tar det fokus från andra karaktärsdrag som också skulle vara intressanta.

Mest av allt känner jag för Thor, som slits mellan att vilja vara sin far till lags och att bli sedd av honom. Han önskar mäta sig med sin bror och vinna hans beundran och mest av allt vill han få bestämma över sitt eget liv. Det är en intressant och komplex karaktär.

Ja, upplösningen av den här serien är onekligen spännande och Sektens barn är - precis som de andra böckerna i serien - en riktig bladvändare. Det är också väldigt stark läsning, speciellt i de delar som handlar om barnen på skolan och det de utsätts för. Det är en så utstuderad ondska som utövas av en vuxen man mot oskyldiga och formbara barn, och inte minst när jag som läsaren vet att författaren inte hämtat detta ut fantasin, utan detta pågår i liknande miljöer som den som beskrivs i boken. Riktigt skrämmande!

Om du gillar spännande böcker och vill ha en stark läsupplevelse kan jag verkligen rekommendera hela den här serien.

Jag kryssade "Utspelas på en ö" i läsutmaningen #sommarbingo2017

Sektens barn
Författare: Mariette Lindstein
Förlag: Forum (2017)
ISBN: 9789137150499
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Spännande! Jag har hennes första i serien här hemma och väntar på att börja läsas. Nu ser jag fram emot det!

    SvaraRadera
  2. Den här serien verkar så intressant. Vill läsa den framöver.

    SvaraRadera