fredag 23 juni 2017

Vit syren

Rec.ex. från Bokfabriken - tack!
Det är kul att läsa böcker om platser som man känner väl till. Vit syren av Cecilia Sahlström är en kriminalhistoria som utspelas i Lund där jag bor och det gjorde att jag blev extra nyfiken på den.

I bokens inledning hittas en ung tjej i Lunds stadspark. Hon har blivit brutalt misshandlad och polisen hittar detaljer som pekar på ett nästan rituellt tillvägagångssätt. Bland annat hittas en kvist av en vit syren i offrets hand. Den vita syrenen visar sig ha stor betydelse och leder polisen närmare gärningsmannen.

Lundapolisen försöker snabbt hitta förrövaren, och kommissarie Sara Vallén får fallet på sitt bord. Hon får dock inte en chans att jobba med det utan blir bortkopplad från utredningen när hennes son Johannes blir huvudmisstänkt.

Hon fortsätter dock efterforskningarna på egen hand. Om hon kan lösa fallet kan hon rentvå sin son. Till hennes hjälp kommer hennes kollega Rita Anker. Försommaridyllen blir en perfekt bakgrund för ett fall som visare en smutsigare sida av Lund och dess skenbara lugn. Berättelsen är rapp och spännande!

Jag gillar att poliserna som är huvudpersoner är kvinnor, men också att de till övervägande del också respekteras av sina manliga kollegor. Här finns också en parallell historia om en annan privat relation som jag inte känner mig säker på var riktigt nödvändig i boken. Kanske finns den där som ett extra spänningsmoment eller för att visa fler sidor av en karaktär, men jag blev inte helt förtjust just i det. Att Sara Vallén slits mellan sin professionella roll som polis och sina känslor som förälder blir självklart starkt och gör berättelsen mer komplex. För min del var det den "brytningen" som var mest intressant.

Vit syren är den första boken i en planerad serie och jag läser gärna vidare.

Jag kryssade "Read on location" i läsutmaningen #sommarbingo2017 och jag läste den dessutom under en vit syren i Botan i Lund

Vit syren
Författare: Cecilia Sahlström
Förlag: Bokfabriken (2017)
ISBN: 9789176294734
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar