onsdag 23 augusti 2017

Flickan med gåvorna

Rec.ex. från Pocketförlaget - tack!
Om någon hade berättat för mig att en av de mest berörande romaner i sommarläsningshögen skulle vara en bok om zombies så hade jag antagligen skrattat. Efter att jag hade avslutat läsningen av Flickan med gåvorna av M.R. Carey så skulle jag i och för sig inte längre säga att boken handlade om just zombies utan om så mycket mer.

Men rätt ska vara rätt. Det finns också zombies ("hungriga") i boken. Faktum är att nästan hela England (och kanske resten av världen också) har drabbats av en märklig svampinfektion som väcker en omåttlig hunger hos människorna - en hunger som bara kan stillas av mänskligt kött.

En grupp människor har räddat sig undan katastrofen genom att stänga in sig i en militärbunker. Utanför den finns ett endast ett ödelagt land och en säker död (ja, eller vad man nu ska kalla det). I bunkern finns några olika forskare som söker efter nyckel till svampinfektionens gåta med förhoppningen om en framtid utanför bunker. I bunkern finns också Melanie. Hon är en speciell person och kanske finns svaret på gåtan hos henne.  Jag vill inte skriva för mycket om vad det är som är speciellt med Melanie för en stor del av behållningen med boken är att som läsare få lära känna henne genom boken. Men lite ledtrådar får man redan i baksidestexten

”Varje morgon väntar Melanie i sin cell för att bli hämtad till dagens första lektion. När de hämtar henne håller sergeant Park pistolen riktad mot henne medan två andra hjälps åt att spänna fast henne i rullstolen. Hon tänker att de nog inte tycker om henne. När hon skojar och säger att hon faktiskt inte bits, är det ingen som skrattar.”

Jag har inte läst mycket alls i zombiegenren, så jag vet inte hur den jämför sig med andra böcker men jag läser den här boken med stor behållning och den har just väldigt lite med zombies att göra. Flickan med gåvorna handlar mycket om begreppet mänsklighet och vad det innebär. Porträttet av Melanie tycker jag mycket om, medan övriga karaktärer kanske är mer schablonartade, men det fyller effektiv den funktion författaren avsett för dem och de är inte statiska.Jag blev, som jag nämnde i inledningen, mycket berörd och här finns många tankeväckande frågor. 

Läs den du också!

Flickan med gåvorna
Författare: M.R Carey
Förlag: Pocketförlaget (2017)
ISBN: 9789175792255
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag har heller inte läst mycket zombielitteratur, även om jag tog och doppade tårna i det vattnet förra året. Och det här var nog den bästa av dem jag läste. Så fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Jag har varit helt ointresserad av den här typen av böcker. Orealistiskt och därför varken spännande eller lockande överhuvudtaget. Men så fick jag den här boken ;) Jag var fast redan på första sidan. Zombietemat störde mig inte, jag var mer fokuserad på karaktärerna och relationerna och det som du beskriver, frågan om vad mänsklighet är. Jag beställde filmen också, så den skall jag se snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Zombie-grejen kändes sekundär och relationerna engagerade. Är också sugen på filmen.

      Radera