lördag 30 december 2017

Kulturell årslista 2017

Så här dags på året är det läge att sammanfatta året på olika sätt. Det här inlägget har tidigare publicerats på Kulturkollo, men jag lägger ut min kulturella årssammanfattning här också:

Årets titel: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. En lång och vacker titel på en utmanande bok. Johannes Anyurus bok är inte helt lätt att ta till sig, men den är viktig. En titel som nämnts i många sammanhang under året och kommer att nämnas ännu mer nu när den tilldelats Augustpriset.
Årets klassiker: Omläsningen av Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Den håller verkligen för omläsning!
Årets debut: Jag tyckte oerhört mycket om Erika Olofsson Liljedahls roman Någonstans brister himlen. Hon har skrivit barnböcker tidigare, men det här var hennes otroligt fina romandebut.
Årets historiska: Så länge min bror andas av Set Mattson - riktigt gripande om historia som inte ligger så långt bort i tiden, men som jag visste väldigt lite om.
Årets grafiska: Synd av Elin Luccasi där igenkänningen bitvis är stor.
Årets dystopi: The Handmaid's Tale av Margaret Atwood - otäck och på flera sätt inte alls osannolik.
Årets fakta: Brandvakten av Sven Olov Karlsson som var otippat väldigt engagerande om skogsbränder i allmänhet och om branden i Västmanland 2014 i synnerhet.
Årets tröst: Jag tröst-tittar på Gilmore Girls just nu. Det känns alltid skönt att få befinna sig i den världen.
Årets knock out: Utan tvekan Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Den drabbade mig så mycket att jag inte var mig själv på flera veckor.
Årets tegelsten: Det blir också Ett litet liv av Hanya Yanagihara med sina 734 sidor.
Årets läskigaste: Jag tror det var Hemmet av Mats Strandberg eftersom den var läskig på så många nivåer. Hu!
Årets besvikelse: Mitt namn är Lucy Barton av Elisabeth Stroud, som alla hade höjt till skyarna och som bara blev ett "jaha" för mig.
Årets ögonöppnare: Hej syster av Navid Modiri. Läs den. Eller ännu hellre lyssna på den.
Årets återseende: Majgull Axelsson och Anne B. Ragde var båda aktuella med nya böcker lagom till Bokmässan och de deltog i ett spännande samtal om familjehemligheter. Jag har bara hunnit läsa Majgulls bok Ditt liv och mitt än, men ser fram emot att läsa Annes bok som också blir ett återseende av familjen Neshov (Berlinerpopplarna ni vet).
Årets nya bekantskap: På bokmässan deltog Anne B. Ragde också i ett samtal om hembyggd och uppbrott tillsammans med den finska författaren Tommi Kinnunen som är en trevlig ny bekantskap.
Årets utmaning: Jag har inte deltagit i så många läsutmaningar i år, men har tillsammans med en bokcirkelkompis läst alla tio böcker i Håkan Nessers serie om kommissarie van Veeteren. Jag har läst nästan allt annat av Nesser, men av någon anledning inte den deckarserien. Men Nesser leverarade även där.
Årets mest oväntade: Att jag verkligen, verkligen inte gillade boken Talking as Fast as I Can av Lauren Graham. Jag älskar Gilmore Girls, jag gillar Lauren Graham - men boken! Den hade verkligen behövt en redaktörs fasta hand (eller kanske till och med ett refuseringsbrev).
Årets skämskudde: Är ingen bok utan bloggande på den egna bloggen detta år. Energi och tid har varit bristvara - och det har tyvärr märkts där.
Årets lyckopiller: Mina kollegor på Kulturkollo! De ger glädje och energi.
Årets filmupplevelse: Om man ska tänka bio här så är det nog som så att jag, förutom Mordet på Orientexpressen, bara har sett barnfilmer i år - Emoji Movie, Vaiana och The Lego Ninjago Movie. Av dem var helt klart Vaiana bäst!
Årets TV-serie: Jag har sett både The Handmaid's Tale och Alias Grace som är TV-filmatiseringar av Margaret Atwoods böcker och det var båda oerhört bra och välgjorda.
Årets musikupplevelse + Årets scen: Jag slår ihop dessa kategorier för de är samma - nämligen Jason "Timbuktu" Diakités föreställning En droppe midnatt som jag verkligen gillade väldigt mycket.
Årets konstupplevelse: Hmm ... inte så mycket konst i år, men Cooper & Gorfers utställning på Fotografiska i våras var väldigt fin.
Årets kulturella höjdpunkt: Bokmässan! Alltid Bokmässan. Trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar