söndag 8 november 2020

Ödesmark

Ödesmark är en liten by utanför Arvidsjaur. Här bor Liv tillsammans med sin tonårsson. De bor hos hennes pappa Vidar som kontrollerar familjen med järnhand. Det viskas om att han har en förmögenhet undanstoppad och grannarna tittar snett på honom då han gjort sig osams med dem sina skogsaffärer.

Att skriva en uppföljare till den rosade Silvervägen kan inte ha varit lätt för Stina Jackson, men hon lyckas och på flera sätt tycker jag ännu mer om Ödesmark. Det här är kanske mindre en kriminalroman  hennes förra bok och mer en familjetragedi, men den har samma ödesmättade stämning och dramatiska miljö när Stina Jackson återvänder till norra Sverige.

En roman om blodsband och skuld med gripande människoskildringar och ett språk med effektivt läsdriv. Rekommenderas!


Ödesmark
Författare: Stina Jackson
Förlag: Albert Bonniers förlag (2020)

3 kommentarer:

  1. Det är många som har gillat den här, men jag kom faktiskt inte mer än några tiotal sidor innan jag gav upp. Underligt, för jag gillade hennes förra, och de verkar ju ha en hel del gemensamt. Kanske hade jag för höga förväntningar, men jag blev verkligen besviken.

    SvaraRadera
  2. Ja, konstigt - jag tycker denna mäter sig mer än väl mot debuten. Kanske fel tidpunkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske jag ska ge den en ny chans om ett tag.

      Radera