söndag 8 november 2020

Mellan djävulen och havet


Maria Adolfssons Doggerland-serie är en riktig favorit. Jag har tidigare läst och gillar Felsteg och Stormvarning av samma författare. I den tredje boken Mellan djävulen och havet får vi återigen möta polisen Karen som utreder brott på den fiktiva ögruppen Doggerland med sin blandning av skandinavisk och brittisk kultur.

Den här gången jagar de en gärningsperson som utsätter kvinnor för våldsamma attacker samtidigt som världartisten Luna, som befinner sig på ön för att i hemlighet spela in sitt nya album, försvinner spårlöst.

Miljöerna som beskrivs är den perfekta bakgrunden till en spänningsroman och, jag har sagt det förr men det tål att upprepas, jag gillar verkligen huvudpersonen. En ny Doggerland kommer i mars nästa år och det ser jag verkligen fram emot!


Mellan djävulen och havet
Författare: Maria Adolfsson
Förlag: Wahlström & Widstrand (2020)

2 kommentarer:

  1. Det här är en av mina favoriter också - särskilt gillar jag hur hon beskriver det fiktiva landet med sitt språk, traditioner, natur etc. Hade inte koll på att det är en ny på gång, men det ser jag också fram emot.

    SvaraRadera
  2. Ja, hon bygger sin värld på ett väldigt intressant sätt!

    SvaraRadera