lördag 4 mars 2023

De tar allt ifrån mig

De tar allt ifrån mig av Linda Jones handlar om Frida som bor i en avfolkad ort någonstans i Norrlands inland. Affärerna stänger ner, folk flyttar ifrån orten, skolan är trist - det enda Frida ser fram emot är höstens älgjakt. I år ska hon äntligen få vara med!
Hennes mammas, som är jaktlagets ledare, är hennes förebild. Frida vill bli precis som hon. Men så upptäcks ett ovanligt djur i skogen och länsstyrelsen ställer in älgjakten. Fridas tillvaro vänds upp och ner. Hon ser sin mammas auktoritet som jaktledare ifrågasättas och hennes bästa vän Emmy verkar glida ifrån henne allt mer och hon förstår inte varför. Vad ska hon nu göra? Vem är hon ens om hon inte får jaga? Men en ny, trevande vänskap växer fram med Frej - nyinflyttad och inte lik någon av de killar hon växt upp med.

Den här romanen är verkligen väldigt bra! Skildringen av människorna på den lilla orten och hur dynamiken i en grupp snabbt kan växla när tradition och identitet ställs på spel känns mitt i prick. Här finns en del givna "typer", men författaren har lyckats skriva dem så att de inte känns som schabloner. Frida känns också väldigt äkta och den stökiga tillvaro hon upplever i boken väcker medkänsla och jag vill läsa vidare för att se hur det ska gå.

Det här är en riktigt fin roman som jag hoppas att många läsare upptäcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar