måndag 29 juli 2024

Temasommar: Claire, som havets ljus

Claire, som havets ljus av den haitisk-amerikanska författaren Edwidge Danticat passerade förbi i mitt flöde någon gång och jag blev nyfiken.

Boken handlar om Claire som växer upp utan en mamma. Varje år på moderns födelsedag går Claire och hennes pappa till mammans grav på kyrkogården i den lilla fiskestaden Ville Rose på Haiti.

En dag, på hennes sjuårsdag, försvinner Claire spårlöst och hela staden sluter upp i sökandet efter henne. Kanske kan försvinnandet ha att göra med att Claire råkade höra att hennes far planerade att lämna bort henne.

Under sökandets gång får vi höra flera öden bland stadens invånare, det finns många som upplevt förluster och andra som bär på hemligheter. Döden är ständigt närvarande, men det finns också en hoppfullhet i berättelsen.

Språket är poetiskt och lite omständligt. Det här är en bok som ställer krav på sin läsare. Kanske var jag inte riktigt så pigg i huvudet när jag läste den som berättelsen förtjänar, men jag är ändå glad för läsupplevelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar