torsdag 26 april 2007

Saker jag inte förstår - och personer jag inte gillar

Sambon fnissade sig igenom Lena Sundströms bok Saker jag inte förstår - och personer jag inte gillar så jag var tvungen att läsa den också. Jag är nog den mest opolitiska personen som finns, men i den här formen är politik kul. Lena Sundström är rapp och rolig. Själv blir jag matt och förskräckt om vartannat när jag inser vad naiv jag är och vad naiva de flesta människor är om vad som rör sig i maktens korridorer. Och vad himla dumt mycket är! Och så skrattar man gott.

"Vad hände egentligen medan vi tittade på det 32:a avsnittet av Robinson, klämde den sista DVD-boxen med Six feet under, eller renoverade gästtoaletten? Vad hände med pensionssystemet, elmarknaden, alkoholpolitiken och solidariteten? När började socialdemokraterna låta som moderater, och moderaterna låta som socialdemokrater? Lena Sundström följer spåren efter socialdemokratin. Bobby Ewing återuppstår i duschen. Lars Adaktusson skickar ut inbjudningar till en trettondagsfest. En före detta näringsminister tappar plötsligt täckningen för sin mobil på herrgården när tant Ingrid vill veta vad hon skall göra med sina Teliaaktier. Det är en bok för dem som inte vet någonting om politik, och dem som vet alldeles för mycket. Lena Sundström gör upp med makthavare och politiska svindlare. Hon gör slut med en gammal kärlek som aldrig kan sluta högerprassla och söker efter svaren på frågorna: Vem blåste oss och varför? Saker jag inte förstår - och personer jag inte gillar är en sanslöst rolig och träffsäker beskrivning av Sverige idag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar