måndag 30 april 2007

Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Nu vill jag sjunga dig milda sånger - titeln på Linda Olssons debutbok är en strof ur en dikt av Karin Boye. Boken är på samma gång poetisk och väldigt jordnära. Mycket sorglig och samtidigt upplyftande. Boken griper tag i mig - jag kan inte sluta läsa, men jag vill heller inte att boken ska ta slut. På omslaget till pocketutgåvan står det "En bok att tycka om" och det gör jag - väldigt mycket!


"En mörk marskväll kommer Veronika, en ung författare, till en enslig stuga i en liten by i Dalarna. Hon är på jakt efter ensamhet och stillhet, för att skriva färdigt en roman och för att komma över en stor sorg. Hennes ankomst observeras i tysthet av den gamla kvinnan som bor i huset bredvid, den enstöriga Astrid. I tryggheten bakom sina skyddande väggar bevarar hon mörka familjehemligheter och en personlig tragedi. Medan den kalla vintern efterträds av våren närmar sig de två kvinnorna sakta varandra. Mot bakgrund av årstidernas växlingar spirar en ovanlig vänskap. En vänskap som ska förändra bådas liv för alltid. "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" är en stark och gripande roman om kärlekens kraft, om de val vi gör i livet, om hur vi hanterar sorg och förluster, men framförallt om vänskap."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar