lördag 25 oktober 2008

Jävla John

Om jag hade kunnat åka till bokmässan i år så hade jag kunnat vara med i en modererad bokcirkel där man skulle diskutera boken Jävla John av Eva Dozzi. Nu blev det inte så, men jag fick ju läsa boken i alla fall.

Idén som boken bygger på är ganska intressant. En svensk tjej som jobbar extra som hotellstäderska möter John Lennon. De blir förälskade, hon föder honom ett barn och blir på sätt och vis hans inofficiella fru. Det intressanta är att det nog mycket väl skulle kunna vara en sann historia. Men tyvärr räcker inte det för att hålla intresset vid liv i hela boken. Kanske är det helt enkelt lite för lång. Det är också svårt att förstå vad som driver huvudpersonen att ge sig in i och stanna kvar i relationen. Berättelsen håller inte riktigt - jag hade behövt något mer för att kunna relatera till varför hon gör som hon gör.

Jag har även problem med "sex-scenerna". Det är aldrig lätt att beskriva sex, men det kanske gör det extra svårt när det är en så pass känd person som tillskrivs handlingarna och orden.

Ingen dålig bok, men ingen höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar