torsdag 1 mars 2012

Prioritaire

I februari var det dags för Danmark i den Nordiska läsutmaningen hos Dantes bibliotek. Jag hade fått tips på en del danska författare som var nya för mig, men brist på tid gjorde att jag inte hann skaffa någon av dem. Istället letade jag i min egen bokhylla efter en oläst dansk bok. Jag hittade dock bara ett par som jag läst, men inte kom ihåg ett dyft av. Det nätta omfånget gjorde att valet föll på Prioritaire av Iselin C. Hermann.

Man kan nog kalla det här för en erotisk brevroman. Det som börjar med ett kort beundrarbrev från den danska kvinnan Delpine Hav till den franske konstnären Jean-Luc Foreur trappas snabbt upp i en brevväxling av mer och mer uttalad sexuell karaktär. Personerna har aldrig träffats, men Delpine har sett en bild av konstnären. Han ber i sin tur att hon inte skickar någon bild - han vill bevara sin fantasibild av henne. Brevväxlingen är dock inte bara av sexuell karaktär, de utmanar varandra intellektuellt och blir viktiga för varandra på många sätt. En våldsam förälskelse utvecklas brevledes - inte minst från Delpines sida. Jean-Luc framstår som lite mer avvaktande, men så är han också gift. Så småningom dock blir längtan efter att ses alltför stor och de bestämmer sig för att mötas.

Som läsare förvånas jag över hur snabbt brevväxlingen blir sexuell. Från ganska normal "samtalston" till riktigt detaljerade beskrivningar av vad de vill göra med varandra. Det känns modig och kunde ju lika gärna ha blivit väldigt fel om inte båda var med på noterna. Jag förstår mig dock inte riktigt på attraktionen. Den känns inte helt sann utan som en konstruktion för att kunna skriva romanen (ja, och det är det ju också, men ni förstår vad jag menar). Men jag läser. Boken flyter på. Jag är intresserad av vad som ska hända. Kommer de att träffas? Och det oväntade slutet ger boken en ny dimension när man tänkte tillbaka på läsningen.

-----------
Andra danska författare jag läst och bloggat:

Jostein Gaarder - Cirkusdirektörens dotter
Hanne-Vibeke Holst - Kungamordet och Drottningoffret
Carsten Jensen - Vi, de drunknade och Sista resan
Peter Hoeg - Den tysta flickan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar