måndag 12 mars 2012

Porto Francos väktare

Ann Rosmans kriminalromaner i Marstrandsmiljö är snabblästa och ganska spännande. Jag gillar att ett historiskt och ett nutida spår löper parallellt i Rosmans böcker. En kvinna och ett spädbarn hittas i en mosse på en en ö i den Bohusländska skärgården. Snart står det klart att kropparna inte är de nutida mordoffer som man först trodde utan de visar sig att de har legat i mossen väldigt länge. Samtidigt utreder Marstrandspolisen ett plötsligt dödsfall mitt i sommaridyllen. Är det en olycka eller är det ett familjegräl som har urartat. Porto Francos väktare handlar om familjehistoria, rötter, sjörövare och familjehemligheter. Det är inte gastkramande spännande, men tillräckligt för att jag ska vilja läsa vidare i rask takt. Jag tycker också att Rosmans deckare är välskrivna i genren.
Jag har tidigare läst Själakistan och Fyrmästarens dotter av samma författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar