måndag 12 mars 2012

Sömntuta

Den här boken fick jag i ett paket för inte så länge sedan. Jag trodde inte att jag hade läst något av Mark Billingham förut, men när jag skulle ställa in boken i hyllan upptäckte jag att jag hade läst Den brinnade flickan tidigare, men den hade tydligen inte lämnat något bestående intryck. Det här är Mark Billinghams första bok i serien om kriminalkommissarien Tom Thorne. Han får ett fall på halsen där flera unga kvinnor hittas döda i stroke. När det också upptäcks att samtliga kvinnor har ett bedövningspreparat i blodet tar en omfattande mordutredning vid. En kvinna överlever, men blir helt oförmögen att röra sig eller tala. Däremot kan hon se, höra och känna. Plötsligt står det klart för Thorne att de döda kvinnorna var misstag och att den överlevande kvinnan var målet - att deras gärningsman försöker försätta kvinnorna i ett tillstånd där de varken är levande eller döda.
Jag tyckte att det här var rejält spännande och faktiskt bitvis ganska komiskt på ett tragiskt sätt. Det gäller framförallt de delar av boken där man får ta del av vad den paralyserade kvinnan - Alison - tänker och hur hon upplever sin situation.

Ingen tokig deckarläsning alls.

2 kommentarer:

  1. Du ser att jag tittar in. ;-)

    Tror inte jag har läst ngt av Billingham innan, är iofs lite mätt på deckare för tillfället. Men ska komma ihåg honom när suget kommer tillbaks.....

    SvaraRadera