måndag 8 oktober 2012

Nordisk läsutmaning: Sista månaden - Danmark

Den sista månaden i den Nordiska läsutmaningen läste vi böcker från Danmark. Bättre sent än aldrig kommer här en liten sammanfattning.

Lottens bokblogg läste Svinehunde av Lotte och Søren Hammer. En ny bekantskap i krimi-genren och en mycket trevlig sådan enlig Lotten. Ja, om man får säga så om en blodig historia ;)
Att läsa på danska var inte något problem för Lotten, men för den som inte har lust med det så finns boken översatt till svenska och heter då Svinen.








Jag läste också en kriminalroman. Paranoia av Gretelise Holm. Det var en ny bekantskap för mig, men inte så värst trevlig. Mest trist. Trots goda rekommendationer blir nog inte den här författaren någon favorit hos mig.









Ännu mer dansk krimi hittar vi hos Bokföring enligt Monika som läste Passageraren av Steffens Jacobsen. Om man läser den här boken får man lära känna supersnuten Robin Hansen och så får man en stor portion humor. Ett litet minus dock för alla facktermer som läsaren kanske inte behärskar.









Gothiques bokblogg läste noveller av Pia Juul. Mitt förfärliga ansikte är en samling öppna noveller med lite "knorr" på om jag förstår Gothique rätt. Någon som hon uppskattar och gärna rekommenderar.










I Elinas hylla tog sig an Elefantskötarnas barn av Peter Høeg. En bok som hon både gillade och inte gillade. Slutbetyget blev mest positivt trots allt ;)

Även Eli läser och skriver valde en bok av Peter Høeg, närmare bestämt Fröken Smillas känsla för snö. Eli "tokälskade" den inte, men uppskattade Høegs språk och hans beskrivning av pojken Esajas utsatthet.





Violens boksida valde en poetisk bok som sista nordisk utmaning. Det av Inger Christensen är en bok som kräver eftertanke. Sedan kommer mer om den hos Violen.

Update: Violen bytte spår och läste novellen Lykke av Vita Andersen istället.
En kylig novell om galenskap, undergivenhet och rädsla för utanförskap. Novellen finns i samlingen Noveller för världens barn 2012 som lämpligt nog innehåller noveller från nordiska författare.





Hoppas att jag inte glömt någon nu - hojta till i så fall.

Med den sammanfattningen tackar jag för mig i den nordiska läsutmaningen. Vi skickar en tanke till Dantes bibliotek som startade den här utmaningen och fick oss att läsa och upptäcka nya nordiska författare. Jag vet inte hur det är med er, men jag hade antagligen inte läst något från Grönland eller Färöarna annars :)

Det har också varit ett trevlig tillfälle att upptäcka nya bloggbekantskaper där ute i bokbloggsvärlden. Det är alltid lika trevligt och jag kommer att fortsätta att titta in hos er.

Några av er kommer att vara med i min utmaning Böcker om böcker (det är inte för sent att ansluta för den som vill) och det är jag verkligen glad för.

Vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar