måndag 22 september 2014

Kråke och Lubbas

Serien med kapitelböcker om Kråke växer och nu finns redan bok nummer två ute.

Författare är Marie Bosson Rydell och illustratör är Jessica Lindholm.

Kråke och Lubbas handlar om när Kråke tränar morfars taxvalp Lubbas (som egentligen ska bli jakthund) i agility - en slags banhoppning för hundar.

Författaren har själv stor erfarenhet av hundträning och berättar initierat, men inte för ingående, om Kråkes och Lubbas strapatser. Förhoppningsvis fångar boken både den som redan är insatt såväl som den som är helt ny för ämnet. Själv tappar jag bort mig lite när Kråkes kompis Maja och hennes två hundar också introducerad i ett avsnitt på stranden. Jag hade nöjt mig med Lubbas. Också så tycker jag att morfar ska sluta vara en sån surputte och vara lite mer uppmuntrande ;)

Jag har läst denna bok högt för både 3-åringen och 6-åringen (som iofs båda är väl inkörda i Kråkekonceptet), och på sikt tror jag dessa böcker kommer att fungera utmärkt för egen läsning. Dotterns skolbibliotek har redan köpt in den första boken Kråkes bästa dag som jag bloggat om tidigare.

Kråke och Lubbas
Författare: Marie Bosson
Förlag: Idus Förlag (2014)
ISBN: 9789175770826
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar