onsdag 24 september 2014

Drottningkronan

Den här boken fick jag direkt i handen av författaren Ingrid Kampås på bokmässan förra året. Hon besökte bloggambassadörsrummet iklädd medeltida kläder och delade ut böcker till intresserade bloggare  - tack!

Det har dock tagit pinsamt lång tid för mig att läsa den och ännu längre tid för att blogga den. Drottningkronan är den femte delen i serien Släkten och först var jag tvungen att läsa del fyra innan jag tog mig an denna.

Drottningkronan utspelas på 1100-talet och huvudpersonen är Ester. Hon har växt upp hos sin kärleksfulle morbror på stormansgården Hojum och ser fram emot att snart få gifta sig och bli husfru på egen gård. Men hennes morbror har andra planer - han vill att den intelligenta Ester ska viga sitt liv åt kyrkan och bli nunna.

Men omständigheterna vill annorlunda och Esters öde blir både dramatiskt och storlaget.

Jag läser den här boken med stort nöje. Jag uppskattar beskrivningarna av miljö, kläder och levnadssätt. Huvudpersonen befinner sig mitt i en väldigt spännande tid av Sveriges historia och Esters öde är onekligen gripande och tar flera oväntade vändningar. Som vanligt är kombinationen stark kvinna i historisk miljö något som jag trivs med och Ingrid Kampås skriver sin berättelse mycket väl.

Jag har tidigare läst de andra delarna ur serien:
Blandat blod av Katarina Mazetti
Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg
Tempelbranden av Catharina Ingelman-Sundberg

Helenas hämnd av Maria Gustavsdotter


Drottningkronan
Författare: Ingrid Kampås
Förlag: Historiska media (2013)
ISBN: 9789187031526
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Jag gillade denna mycket och har del sex hemma som väntar.....Mer tid åt bokläsarfolket ;) Andra böcker som jag tror du skulle gilla är Barnbruden och Pottungen av Anna Laestadius Larsson, mycket bra historiska romaner.

    SvaraRadera