onsdag 28 mars 2018

För vad sorg och smärta

Vi läste boken För vad sorg och smärta av Thom Lundberg i bokcirkeln i mars. Det är en intressant skildring av resandefolket i Sverige på 50-talet. Handlingen centreras kring de båda bröderna Olof och Valentin, som på många sätt befinner sig i en brytningstid. De står med en fot i de gamla traditionerna och med en fot in i ett modernare samhälle. De vill bevara och värna sitt ursprung, men är trötta på fördomar och utanförskap. Bröderna gör olika val som leder till att de glider ifrån varandra - kanske när de behöver varandra som allra mest.

Språket i boken var ett litet hinder för mig när det gällde att komma in i berättelsen. Den är nämligen skriven med en hel del romani insprängt i svenskan och i börjar försöker jag febrilt lista ut vad vartenda ord kan tänkas betyda. Men när jag släpper den fixa idén och låter berättelsen flöda och orden förklaras i sitt sammanhang tycker jag mer och mer om den här boken.

Här finns en bit ganska nutida historia som jag inte vet mycket om, men som jag uppskattat att få lära mig mer om. Här finns färgstarka berättelser och skrönor som vävs in i den mer "nutida" berättelsen om bröderna på ett skickligt sätt.
Och här finns framförallt väldigt mycket kärlek och familjekänsla. Skildringen av relationen mellan Olof och Valentin är särskilt fin och går som en röd tråd genom hela boken.
Läsvärd!

För vad sorg och smärta
Författare: Thom Lundberg
Förlag: Bonnier (2016)
ISBN: 9789100146283 Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar