onsdag 28 mars 2018

Tre normkreativa bilderböcker

Rec.ex. från Tallbergs förlag - tack!
Det finns en del böcker om transsexualitet för ungdomar och det skrev jag lite om på Kulturkollo för inte så länge sedan.

Däremot finns det inte mycket litteratur om detta för barn, men nu har författaren Camilla Gisslow och Tallbergs förlag gett ut tre bilderböcker på temat. Författaren har själv egna erfarenheter av ett barn som inte kände sig bekväm med sitt biologiska kön och hon upptäckte då att det knappt fanns några böcker alls skrivna för barnen själva om detta.

Jag är ...-böckerna berättar på ett naturligt och enkelt sätt om transsexualitet. De beskriver på ett lätt språk hur barnen kan känna sig och förklarar hur de vill att andra ska benämna dem och behandla dem. Böckerna är skrivna med en tydligt struktur och liknar varandra med samma formuleringar. Det är å andra sidan inte tänka att läsas alla tre på raken så som jag gjorde, utan är en typ av brukslitteratur som jag tror fyller sitt syfte alldeles utmärkt. Jag uppskattar att böckerna inte problematiserar för mycket, utan fokuserar på barnens känslor på ett självklart sätt.

Jag är Bella: en flicka med snopp
Författare: Camilla Gisslow
Illustratör: Klaudia Drabikowska
Förlag: Tallbergs förlag (2018)
ISBN: 9789198423419
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Jag är Linus: en pojke med snippa
Författare: Camilla Gisslow
Illustratör: Klaudia DrabikowskaFörlag: Tallbergs förlag (2018)
ISBN: 9789198423402
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Jag är Tintin och Elsa: både en pojke, en flicka eller mittemellan
Författare: Camilla Gisslow
Illustratör: Klaudia Drabikowska
Förlag: Tallbergs förlag (2018)
ISBN: 9789198423426
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar