torsdag 18 juli 2019

Pachinko

Jag har inte haft som ambition att läsa alla de böcker som är nominerade till Årets bok i år, men jag är glad att nomineringarna gjorde att jag fick upp ögonen för Pachinko av Min Jin Lee.

Tyvärr var jag ganska splittrad under läsningen, och boken hade vunnit ännu mer på en koncentrerad läsare och mer obruten lästid. Jag ger ändå denna släktsaga ett gott betyg. Jag tilltalas av mycket i skildringen av fyra generationer i en koreansk familj som lever i Japan. Speciellt kvinnoporträtten är starka i den här romanen. Det är kvinnorna som håller ihop och skyddar familjen, det är kvinnorna som sätter mat på bordet och tar hand om barnen.

En hel del historia vävs också in i boken på ett naturligt sätt. Den är absolut väl värd sin nominering.







Hittills har jag läst fyra av de tolv nominerade. Vilken får jag inte missa tycker du?



Pachinko
Författare: Min Jin Lee
Förlag: Bokförlaget Polaris (2018)
ISBN: 9789177950677
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller i din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar