måndag 19 juni 2023

Sommarlovsboktips: Lova mig tystnad

Första sommarlovsboktipset ut på temat spänning är den nästan sprillans nya "Lova mig tystnad" av Mattias Edvardsson.

Vissa författare håller man lite extra koll på för att inte missa när de släpper en ny bok. Mattias Edvardsson är en sådan författare för mig. Jag har läst alla hans tidigare böcker och jag trivs mycket bra i hans spännande romaner i Lundamiljö där berättelsen ofta skildras ur flera olika personers perspektiv.

I den här boken är handlingen flyttad från Lund till Trelleborg och författaren har skapat en slags West Side Story på Slätten.

I centrum för handlingen står två familjer från olika delar av staden. För i den lilla staden är det stor skillnad på var man bor och vem man är. Gamla roller och förutfattade meningar är svåra att förändra och bryta sig loss ifrån. Jag tror det finns igenkänning här för många som växt upp på en mindre ort och Mattias Edvardsson låter skickligt småstaden ta plats som en egen huvudperson i berättelsen.

När familjernas tonårsbarn Amanda och Niko börjar dejta väcker det inte självklart positiva reaktioner hos föräldrarna. När sedan det värsta händer rivs gamla sår upp, hemligheter avslöjas och allt ställs på sin spets!

Det här är relationsdriven spänning av bästa sort. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar