onsdag 6 januari 2016

Amunds saga

Jag fick den här boken skickad till mig som e-bok direkt av författaren J.P. Ljusterdal tidigt i höstas och läste den en liten tid efter det, men sedan har den tyvärr legat obloggad. Det är på något sätt svårare att komma ihåg e-böckerna som inte blir liggande i den stora högen med lästa böcker på sängbordet.

Men nog om det. Till boken. Den handlar om de unga männen Amund och Björn som under dramatiska omständighet flyr från sin hemby Håge i Uppland i det vikingatida Sverige. De får hjälp att med båt ta sig till Germanien och ansluter sig där till Romarrikets legionärer. De modiga och starka svearna blir uppskattade soldater och de stiger snabbt i graderna. Målet är att någon gång ta sig tillbaka till hembyn, men innan dess ska de skaffa sig stridserfarenhet och pengar som betalda soldater i romarnas tjänst.

Boken är tar med läsare på ett spännande äventyr i en värld fylld av strapatser. Amund har en förmåga att befinna sig mitt i några av historiens viktigaste händelser. Det är action rakt igenom och jag har inte långtråkigt en enda gång. Om bokens detaljer är historiskt korrekta kan inte jag bedöma, men det är på det hela taget en trovärdig skildring.

Om jag ska ha någon invändning är det kanske att skildringen av kvinnorna är en smula fokuserad på deras ... hrm ... yttre attribut och sexscenerna drar lite mot Harelquin-stilen. Jag fnissar också till när en av de kvinnliga huvudpersonernas ögon beskrivs som "gröna som rubiner" ;)

Men helhetsintrycket av läsningen är ändå en mycket underhållande äventyrsberättelse. Om jag förstått saken rätt planerar författaren att skriva flera delar i Amunds saga.

Amunds Saga
Författare: JP. Ljusterdal
Förlag: Robolingua (2015)
ISBN: 9789187563133
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: