måndag 11 januari 2016

Jag är en tjuv

Jonas Karlsson skriver underfundigt och på gränsen till dråpligt, men precis utan att det tippar över. Han är lågmält rolig och skriver väldigt intressanta karaktärer. Som i Jag är en tjuv där säkerhetsvakten Roland är huvudperson. Han gör oftast inte så mycket väsen av sig på varuhuset där han arbetar, men en dag lägger han fram ett förslag till chefen, som kanske han inte riktigt har tänkt igenom konsekvenserna av. Och det får oanade följder.

Det är underhållande, och berörande, att följa Rolands våndor och funderingar i boken - både vad gäller arbetet och hans kraschade äktenskap. Författaren skriver den här lite sorgliga medelålders mannen med stor värme.

"Man kanske skulle byta stil, tänkte han. Det måste finnas ett tredje sätt att vara - som inte innebar att dra på sig munkhuva och sitta bak och fram på stolar. Jag måste börja tänka nytt. [...] Det var inte det att han ville bräda dramaläraren. Han ville bara att de skulle se på honom på ett annat sätt. Han ville, åtminstone för ett ögonblick få vara lite intressant och eftertraktad."

Jag njuter av fina och lite fyndiga formuleringar och det humoristiska vemod, det lite finstämt tragikomiska som ofta återfinns i Karlssons texter.

Som en liten bonus finns det en blinkning till författarens förra roman God Jul i denna bok. Det gillar jag! Jag läste den här boken som en del av min feel good-läsning i december och jag blir på gott humör av att läsa Jonas Karlsson.



Jag är en tjuv : en berättelse
Författare: Jonas Karlsson
Förlag: Wahlström & Widstrand (2015)
ISBN: 9789146225430
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar