torsdag 14 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven P

Dags för kvinnoalfabetet Enligt O igen efter juluppehållet. Nu har vi kommit fram till bokstaven P.

Vilken kulturell kvinna på P har följt dig länge? 
Anna-Karin Palm tycker jag skriver fina romaner och jag har nog läst de flesta.

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på P.
Annie Prolux är rasande bra. Önskar att jag hade läst mer av henne.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på P vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare? Alexandra Pascalidou är författare också, men det är framförallt som journalist, debattör och programledare jag tänker på henne.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på P har du ännu inte utforskat? 
På sistone har jag fått tips från flera håll om den kanadensiska deckarförfattaren Louise Penny och hittade till och med en bok av henne i bokbytarhyllan på jobbet, så nu har jag alla förutsättningar för att börja utforska hennes böcker.

13 kommentarer:

  1. Alexandra Pascalidou mindes jag inte, visst är hon duktig!

    SvaraRadera
  2. Louise Penny kanske kunde vara nån att bekanta sig med, det kan du ha rätt i. Jag har inte läst något av henne heller.

    SvaraRadera
  3. Anna - Karin Palm och Annie Proulx är jättebra. Louise Penny gillar jag mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, då ska jag ge mig på boken jag har i hyllan. Eller de kanske ska läsas i ordning?

      Radera
    2. tror faktiskt inte att det behövs

      Radera
  4. Annie Proulx har jag ett komplicerat förhållande till. Det är ibland bra och ibland okej. Fast tur att en får tycka olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst allt av henne, men gillat det jag läst :)

      Radera
  5. Louis Penny fick jag ta på favorit, trots att jag bara läst en bok av henne :)

    SvaraRadera
  6. Anna-Karin Palm hamnade också bland mina punkter, hon skriver bra. Louise Penny har jag läst ett par böcker av. Annie Proulx får jag ta och kolla upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjöfartsnytt är min favorit.

      Radera