onsdag 13 januari 2016

Bara människor

Just som jag trodde att jag hade bloggat om alla böcker jag läste under 2015, så hittade jag en bild på en glömd e-bok i min telefon. Jag läste Bara människor av Anne Liljeroth i februari, så det är väl hög tid att skriva en rad om den.

Jag har ju svårt att minnas handlingen i böcker, så än en gång får jag låna förlagets presentation:

"Journalisten Saga Widerbeck bestämmer sig för att flytta tillbaka till sin barndomsstad i ett försök att hitta sina rötter, och snart låser hon upp dörren till en lägenhet på Smedjegatan 6. Med sig har hon en plan för att göra upp med de personer som en gång sårade henne. Plötsligt står hon öga mot öga med sina nya grannar, Patrick Swedmark, Per Norder, fröken Andersson och Wille Weber, alla med sina egna historier och motiv. Saga vill få dem att minnas vad de gjorde, och också se henne som den hon är idag. Men saker och ting blir inte riktigt som hon tänkt sig."

Sådana här "hemvändarberättelser" där någon vill tillbaka till hemorten och få upprättelse är ju inte ovanliga. Den här varianten är inte alls tokig. Kanske är det att författaren väljer att ha huset på Smedjegatan 6 som en gemensam nämnare och samlingspunkt - lite som ytterligare en huvudperson. En bok om längtan efter upprättelse och om konsten att förlåta.

Jag har fortsättningen Vanliga människor glömmer och går vidare i hyllan och ser fram emot att läsa vidare om Saga och hennes hyreshus.


Bara människor
Författare: Anne Liljeroth
Förlag: Hoi (2013)
ISBN: 9789186775520
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar