söndag 3 januari 2016

Lite mer om läsningen år 2015

Det är så många som listar sin läsning på olika sätt och jag blev sugen på att titta närmare på några saker:

Fördelning av författare
Av de 165 böcker jag har läst är 38 skrivna av män, 2 är skrivna av att författarpar där en är man och en är kvinna, resten är skrivna av kvinnor. Ingen direkt överraskning där.

Böcker på andra språk än svenska
Jag har läst 10 böcker på engelska och 1 på danska. Jag trodde i ärlighetens namn att jag hade läst fler på engelska och jag går nog omkring och tror att jag håller igång min engelska, som jag bl.a. behöver för jobbet, genom att läsa mycket på engelska, men det var tydligen  fel ;)

Böcker från andra länder än Sverige
Det landade på 55 böcker från engelskspråkiga länder, 5 från Frankrike, 4 från Tyskland, 2 från Norge, 2 från Island och en vardera från Grönland, Spanien, Danmark, Turkiet och Afghanistan.
Inte någon vidare läsning av världslitteraturen precis, så där finns utrymme för förbättring.

Sisådär. Då är jag klar med bokåret 2015 och det fram emot massor av trevlig läsning under 2016.


2 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen testa att läsa på engelska. En kollega (tillika engelsklärare) brukar komma med tips men jag är trögstartad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar gå bra, bara man kommer över tröskeln att starta.

      Radera