lördag 30 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven R

Dags för kvinnoalfabetet igen. Bokstaven R borde ju bli lättare än förra veckan ;)

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på R.
Jag tycker om Anna B. Ragde och speciellt serien Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar om bröderna Tor, Erlend och Margido på gården Neshov utanför Trondheim.

Vilken kvinna på R, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet?
Den som inte läst Carol Rifka Brunts bok Låt vargarna komma bör göra det omgående och sedan hålla tummarna för att hon skriver en ny bok snart.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på R vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag måste erkänna att jag är förtjust i filmer med Julia Roberts.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på R har du ännu inte utforskat?
Jag har olästa böcker av både Karolina Ramqvist och Anne Rambach i hyllan som jag är nyfiken på.

4 kommentarer:

  1. Jag är också lite svag för Roberts-filmer, eller var kanske. Jag hade som mål att se alla hon varit med i för några år sedan men det gick sådär :P

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag alldeles bestört. Hur i hela friden kunde jag glömma Julia Roberts?!

    SvaraRadera