torsdag 28 januari 2016

Egen medicin

Tack till Torekova förlag för rec.ex.
När Davids nyblivna fru Clara börjar må dåligt och bete sig märkligt funderar David på om det kan ha med de piller hans svärfar, som är en framgångsrik läkemedelstillverkare, förser henne med. Piller som David själv skriver ut till patienter i sin egenskap av läkare. Han får också kontakt med en kvinna som arbetat i svärfaderns företag, men som fick sparken för att hon var kritiskt. David börjar ifrågasätta om alla mediciner verkligen behövs och börjar också tvivla på sitt yrkesval.

Egen medicin, som är skriven av pseudonymen Anna B. Green, har en ganska spännande grundhistoria som väcker mitt intresse till en början. Tyvärr skyms berättelsen av ett språk som är fullspäckat med liknelser som många gånger känns både överlastade och märkliga.

Mot slutet av berättelsen blir boken också ett brandtal mot vaccinationer. Författaren bakom pseudonymen arbetar inom sjukvården och kanske om boken hade varit mer "öppen" med att den är ett bidrag i diskussionen om vaccinationer, mediciners biverkningar och läkemedelsindustrin så hade det känts bättre. Nu var jag inte riktigt beredd. Jag har inget emot att läsa skönlitterära berättelser om konspirationsteorier eller böcker som ifrågasätter saker, men här får jag känslan av att boken är skriven huvudsakligen med syftet att få fram detta budskap (som jag dessutom inte alls håller med om) och då tappar jag sugen. Egen medicin är alltså inte riktigt min kopp te.


Egen medicin
Författare: Anna B Green
Förlag: Torakova (2015)
ISBN: 9789198238402
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar