fredag 22 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Q

Den kan vara den svåraste bokstaven i Enligt O:s kvinnoalfabetet, men jag har i alla fall skrapat ihop några kvinnor på Q - eller i alla fall med Q i namnet ;)

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på Q.
Nej, någon favoritförfattare på Q har jag inte, men en författare som jag skulle kunna tänka mig att stifta lite närmare bekantskap med är Pulitzer Prize-vinnaren Anna Quindlen.

2. Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på Q och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.
Jag tänker spontant på TV-serien Dr. Quinn med Jane Seymour i huvudrollen. Den skapades dessutom av Beth Sullivan.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på Q vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag är säker på att någon annan har med henne, men jag säger ändå Queen Latifa som är både sångerska och skådespelerska.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på Q, eller med ett Q i namnet eller kanske titeln på något hon skapat, som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Jag tyckte det var väldigt intressant att lyssna på Niviaq Korneliussen på Louisiana Literature och att läsa hennes roman om hur det är att vara ung på Grönland.

6 kommentarer:

  1. Dr Quinn, naturligtvis. Jag älskade den serien, i alla fall i början :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var bra. Som alla serier borde de ha vett att sluta när de är på topp.

      Radera
  2. Det blev ju några Q till slut. Anna Quindlen har dykt upp både här och där. Kanske dags att kolla upp henne.

    SvaraRadera