lördag 2 januari 2016

Bokåret 2015: En sammanfattning (och kanske ett litterärt nyårslöfte)

Under 2015 har jag för första året registrerat all min läsning på Goodreads och då får man tillgång till en massa olika statistik om sin läsning.


Så här tjusigt kan det till exempel se ut. Då ser man att jag har läst smått fantastiska 165 böcker och över 49 500 sidor (2014 läste jag 117 böcker, 2013 var siffran 108 och året dessförinnan 102). Nu gömmer sig ju en del mellanåldersböcker bland dessa siffror som går väldigt snabbt att läsa, men jag har å andra sidan inte registrerat in de Novellix-noveller jag läst och inte heller alla de bilderböcker jag läser för barnen.

Men även om jag på ett sätt gillar att se mig själv som en storläsare, så är läsning ingen tävling och vissa böcker skulle nog vinna på en lite långsammare läsning och tid för eftertanke. I år gömmer denna siffra också en baksida - nämligen att jag under våren var helt och delvis sjukskriven under långa perioder. 

Så faktiskt tänker jag mig att jag - om jag nu skulle ge mig på att litterärt nyårslöfte - ska läsa färre böcker under 2016. Det kan ju verka galet att önska sig mindre lästid, men om det betyder att jag är friskare så förstår ni hur jag tänker ;)
Jag är faktiskt också sugen på lite omläsningar av gamla favoriter. Det var länge sedan jag hälsade på några gamla bokvänner.

Annars tror jag att jag ska avstå från alltför många läsutmaningar under året. Dels för att ge mer tid åt lustläsning och dels för att jag bok- och bloggmässigt kommer att ge mig in på en annan slags utmaning, som jag ska berätta om lite längre fram.


Många bokbloggare ägnar sig så här åts åt allehanda statistik och jag blir sugen på att själv undersöka t.ex. fördelningen kvinnliga/manliga författare och geografi, men så länge får det bli denna bild av betygen jag gett olika böcker. Topp fem har jag redan bloggar om, men man kan ju se att jag läst väldigt många bra böcker i år som fått betyg 4 och 5.

Här nedan kommer listan på alla böcker (och den är mest för mig själv, för jag vill ha dem samlade i ett inlägg):

DECEMBER (feel good i december)
Lewismannen - Peter May
It's not me, it's you - Mhairi McFarlane
Honeymoon in Paris - Jojo Moyes
Christmas ever after - Sarah Morgan
Skorstensjul - Mårten Sandén
Alla dessa vackra nederlag - Jess Walters
Christmas at the Cupcake Café - Jenny Colgan
En sommar på luffen - Eli Åhman Owetz
Jag är en tjuv - Jonas Karlsson
Född fenomenal - Josephine Bornebusch
Önska kostar ingenting - Sara Lövestam
One small act of kindness - Lucy Dillon
Tunnelseende - Keith Lowe
Stella betyder stjärna - Bobbi A Sand

NOVEMBER (noveller i november)
Noveller x 6 - Lilla Augustpriset
Heder - Elif Shafak
Supernova: Snöskottningen och en mycket pratglad dam - Åsa Öhnell
Den röda adressboken - Sofia Lundberg
Allt jag inte minns - Jonas Hassen Khemiri
Den sårade divan - Karin Johannisson
Noveller x 2 - Jonas Karlsson
Kaddish: Historietter - Henry Bronett
Knark. En svensk historia - Magnus Linton
Noveller x 4 - Agatha Christie
Käraste Herman: Rasbiologen Herman Lundborgs gåta - Maja Hagerman
När hundarna kommer - Jessica Schiefauer
Bli som folk - Stina Stoor
Noveller x 5 - Astrid Lindgren
Djupa Ro - Lisa Bjärbo
Röta - Siri Pettersen


OKTOBER (deckare i oktober)
Vargskräck - Jeanette Bergenstav
Hennes ögon blå - Lisa Hågensen
Svarthuset - Peter May
Kvinnan på tåget - Paula Hawkins
Fyrklövern och den magiska boken - Lille-Mor Arnäs
Vinterfolket - Jennifer McMahon
Komma fram - Rainbow Rowell
Vakna - Anna Hope
Andra andningen - Sofie Sarenbrant
Den som glömmer - Arnaldur Indridasson
Voodookvinnas hemlighet - Åsa Öhnell
Amunds saga - J.P. Ljusterdal
HOMO sapienne - Niviaq Korneliussen
Sanning med modifikation - Sara Lövestam
Anna Tizianna: På viktigt uppdrag i New York - Emma Fäldt
Span & Span och den stora guldkuppen - Lisa Kiddo
Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp - Romain Puértolas

SEPTEMBER
Karthago - Joyce Carol Oates
Tom, lille Tom - Barbara Constantine
Stenhuggarens dotter - Ewa Klingberg
Ringens gåta - Elisabet Nemert
Vagnhäradspojken och havet - Lennart Alm
Champagne på skånska - Carnehult/Bruce/Holm
Bära barnet hem - Cilla Naumann
Dolda tecken - Emma Askling
Polarnatt - Frida Skybäck
The Sleeper and the Spindle - Neil Gaiman
Grand final i skojarbranschen - Kerstin Ekman
När kejsaren var gudomlig - Julie Otsuka
En droppe i rymden - Lisa Rodebrand
Run, Eat, Repeat - Therese Widenfjord (novell)

AUGUSTI
Vredens druvor - John Steinbeck
Västmanland - Sven Olov Karlsson
Stasiland - Anna Funder
Much Ado About Nothing - William Shakespeare
En lång vinter - Colm Tóibín
Ung i ghettot - David Safier
Introvert - Linus Jonkman
Elva dagar i Berlin - Håkan Nesser
Kunskapens frukt - Siv Strömquist
Kvinnan på övervåningen - Claire Messud
Mrs. Jeffries and the Silent Knight - Emily Brightwell
Folk av en främmande stam - Louise Boije af Gennäs
Ensam i Berlin - Hans Fallada
Fedra - Racine
Främlingen - Diana Gabaldon

JULI
Sommar utan regn - Maggie O´Farrell
Hundra omistliga ting - Lucy Dillon
Den bästa dagen är en dag av törst - Jessica Kolterjahn
Wolf Hall - Hilary Mantel
Blå koral - Louise Boije af Gennäs
Glashjärtat - vänner eller fiender? - Anna Helgesson
Norrsken - Frida Skybäck
Resan till sommaren - Anna Helgesson
Högre än alla himlar - Louise Boije af Gennäs
Konsten att ha sjukt låga förväntningar - Åsa Asptjärn
Månuret - Gunilla Granbom
Hemligheten i Haga - Gunilla Granbom
Som eld - Sara Lövestam
Los Peregrinos - Cecilia Samartin

JUNI
Allt det där jag sa till dig var sant - Amanda Svensson
Tigrar i rött väder - Liza Klaussmann
Tatuerade tårar - Bobbi A. Sand
Låt mig ta din hand - Tove Alsterdal
Deras ryggar luktade så gott - Åsa Grennvall
Hallahem: Staden under berget - Trydal/Åhlin
Kvinnan i svart - Susan Hill
Ninja Timmy och resan till Sansoria - Henrik Tamm
Konsten att höra hjärtslag - Jan-Philipp Sendeker
Vita spår - Emelie Schepp

MAJ
Ty riket är ditt - Therése Granwald
Lust - Åsa Schwarz
Den tredje hustrun - Lisa Jewell
Hemlös - Gail Carriger
En dröm från att dö - Emelie Kalén Loxi
Tiro - Stewe Claeson
Dust - Hugh Howey
Ninja-Timmy och de stulna skratten - Henrik Tamm
Vi - David Nicholls
Gideons ring - Carin Gerhardsen
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten - Mark Haddon
... och bergen svarade - Khaled Hosseini
Fria händer - Ulric Alstermark

APRIL
Stalins kossor - Sofi Oksanen
Kråke spelar spel - Marie Bosson Rydell
Chanslös - Gail Carriger
I ljusets makt - Leigh Bardugo
Än skyddar natten - Anna Lihammer
Anna och den franska kyssen - Stephanie Perkins
Liv till varje pris - Kristina Sandberg
Stenarna skola ropa - Ruth Rendell
Alice McMallis: pojken på kyrkogården - Jessica Lindholm

MARS
Den unga eliten - Marie Lu
Morgongåvan - Susanne Boll
Själlös - Gail Carriger
Marionetternas döttrar - Maria Ernestam
Inga kelgrisar, inga styvbarn - Cia Sigesgård
The Tea Chest - Josephine Moon
Den röda pyramiden - Rick Riordan
Helgonet - Carin Gerhardsen
Odinsbarn - Siri Pettersen
Stil med Thulin - Camilla Thulin
Den lille prinsen - Antoine de Saint-Exupéry
Matilda - Roald Dahl
Dränkt - Frida Andersson Johansson
Liv efter liv - Kate Atkison
Ole dole död - Liselotte Roll
Nödrop från lyckobubblan - Johanna Stenius
Mirakelverkstaden - Valérie Tong Cuong
Shift - Hugh Howey

FEBRUARI
The One plus One - Jojo Moyes
Svartvinter - Marianne Cederwall
Alltför nära - Henriette Gyland
The Casual Vacancy - J.K. Rowling
Häxans tid - Árni Thórrinsson
Jellicoe Road - Melina Marcetta
Världens viktigaste kyss - David Levithan
Kanske är det allt du behöver veta - E. Lockhart
Vyssan lull - Carin Gerhardsen
Hitta hem - Susanne Boll
En näve grus - Louise Hoffsten/Lena Katarina Swanberg
Bläckdöd - Cornalia Funke
Betraktaren - Belinda Bauer
Dash och Lilys utmaningsbok - Rachel Cohn och David Levithan
Fågelburen - Lisa Jewell
Eldvittnet - Lars Kepler
Skräckresan med Titanic - Kim M. Kimselius
Sista brevet från din älskade - Jojo Moyes
Tango för vilsna själar - Lucy Dillon

JANUARI
En orolig grav - Elly Griffiths
Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf
Det övergivna huset - Emma Askling
Familjelycka med coachande föräldraskap - Helena Omfors
Saknad - Linda Åkerström
Visning pågår - Sofie Sarenbrant
Grejen med verb - Sara Lövestam
Marina - Carlos Ruiz Zafón
Huset Longbourn - Jo Baker
Rävsång - Christin Ljungqvist
Det krävs tusen vackra ord - Rose Marie Bouw
Sörja för de sina - Kristina Sandberg
The Christmas Cookie Club - Ann Pearlman

2 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för att du får ett friskare 2016 och att du får läsa många, men något färre, böcker under året. :)

    SvaraRadera