lördag 5 juli 2008

Böcker A-Ö

Dags för andra boktaven i *Malins* bokstavsutmaning:

Andra bokstaven ut blir P. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.
  • Bok: På spaning efter den tid som flytt av Proust (hi, hi - där blev författaren på P också) - en bok/bokserie som skrämmer mig - den verkar så lång och tung - men som jag ändå känner att jag som litteraturvetare borde ha läst.
  • Författare: jag skulle ju kunna ta Proust förstås då. Annars är ju Paasilinna en stående favorit. Men eftersom *Malin* själv valt honom så säger jag istället Terry Pratchett - en otroligt rolig fantasyförfattare som maken introducerat mig för. Läs och skratta!
  • Litterär karaktär: få bli Petson (och Findus) eftersom jag misstänker att mitt liv framöver kommer att involvera barnböcker (ännu) mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar