söndag 20 juli 2008

Böcker A-Ö

Nu är det dags för fjärde bokstaven i *Malins* bokstavsutmaning:

Fjärde bokstaven ut blir B. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.
  • Boken på B blir faktiskt Bibeln - det är ju böckernas bok, inte sant? Nu måste jag ju erkänna att jag inte läser den så ofta, men vi läste delar av den på litteraturvetenskapen och det är en rätt så fantastisk saga.
  • Författare på B blir Carina Burman. Jag gillar hennes historiska romaner. Den jag gillar allra bäst är brevromanen Min salig bror Jean Henrich om skalden Johan Henric Kjellgren. Den borde fler läsa.
  • Den litterära karaktären hämtar jag ur Burmans böcker. Det är den kvinnliga huvudpersonen Euthanasia Bondeson ur Burmans historiska deckare. Mest för att jag tycker att Euthanasia är ett så häftigt förnamn (nu var det ju inte det om började på B, men ändå).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar