måndag 28 juli 2008

Hela mitt hjärta

Jag utnyttjar inte det fina vädret så mycket med att ligga på stranden och läsa, utan sitter ju mest inne och ammar. Men å andra sidan får man ganska mycket läst då också. I en 10-kronorslåda på den lokala affären hittade jag Hela mitt hjärta av Catherine Dunne. Jag var lite skeptiskt eftersom den är utgiven på Richters Förlag (Damm) och jag är i allmänhet lite skeptisk mot deras skönlitteratur. Men de har å andra sidan några bra böcker också (t.ex. serien om Damernas detektivbyrå) och boken hade ett positivt omdöme av Roddy Doyle på baksidan. Och för 10 kronor kan man ju nästan chansa på vad som helst.

Boken handlar om Rose som lever ett traditionellt irländskt liv - hon sköter hemmet och barnen och hennes man Ben gör karriär. En dag lämnar Ben Rose efter att först ha tömt deras bankkonto och hon upptäcker snart att han dessutom har lämnat henne för sin älskarinna och lurat sin affärskompanjon (tillika älskarinnans man). Rose måste nu skapa ett nytt liv för sig och barnen. Det är en ganska klassisk historia om en nedbruten kvinna som bygger upp sitt liv igen och inser att hon inte behöver en man för att ha ett värde. Men den är ganska rappt berättad i korta kapitel där nutid och dåtid varvas. Inte så tokigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar