lördag 9 februari 2013

När döden kom till Pemberley

När jag läste att P.D. James hade skrivit en fortsättning på Jane Austens Pride and Prejudice och att det dessutom var en mordhistoria så lät det först ganska konstigt. Men det finns ju å andra sidan en zombieversion av boken och konstigare än så kan det ju knappast bli ;)
De här boken utspelas alltså efter Pride and Predjudice. Mr Darcy och Elisabeth fick ju varandra till slut. Nu lever de lyckliga på Pemberley och har två söner. De bor granne med Jane och Mr. Bingley och allt är på det stora hela rosenskimrande. Men en sen kväll kommer ytterligare en syster till Pemberley. Det är Lydia och hon är helt i upplösningstillstånd och ropar att hennes man, Mr. Wickam, är död. Paret är inte väl sedda på Pemberley, men Elisabeth hjälper naturligtvis sin syster och Darcy ger sig ut i skogen för att försöka tar reda på vad som hänt Wickham.
 
På det hela taget är det sedan en ganska klassisk deckarupplägg med diverse förvecklingar. Det fungerar på något sätt även i den här miljön, men det varit ett roligare upplägg om Elisabeth hade fått agera detektiv och flänga runt lite i skogen och jaga mördare :)
 
Det är lite synd att P.D. James får ägna så mycket tid åt att "presentera" alla karaktärer och ge bakgrundshistoria, men det är väl så det måste få vara. Författaren kan ju inte förutsätt att alla har läst Pride and Prejudice flera gånger. Det gör dock att det inte blir riktigt så där spännande i själva deckardelen. Jag saknar också den humor som finns i Austens böcker - speciellt i Elisabeths karaktär. Här är hon lite småtråkig faktiskt. Synd. Men läsvärt ändå tycker jag.
 
Den här boken blir min februaribok i spänningsutmaningen. I februari är dessutom alla böcker bokälsklingar. På vilket sätt kvalar den här in tänker du? Jo, men alla böcker där Mr. Darcy är med måste ju vara en älskling. Dessutom är ju Pride and Prejudice en "all time favourite".

6 kommentarer:

  1. Jag har aldrig läst något av P.D James, men jag tror det gått en serie på tv, för länge sedan.
    Jag har inte läst Pride and Prejudice,däremot följde jag tv-serien för sådär 18 år sedan. Colin Firth spelade Mr. Darcy och jag vet inte, men han passade inte i rollen. Ja det mesta kändes lite töntigt och sedan har jag inte varit sugen på att läsa den..Tänk va fel det blir när man ser filmen före boken..
    Ha en bra söndag.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, fast jag älskade Colin Firth i rollen ;)
      Men ge boken en chans någon gång.
      Ha det bra du med!

      Radera
  2. Jag har lyss läst en äldre bok av P D James och har några till som jag tänker läsa under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte minnas om jag läst något annat av P.D.James faktiskt.

      Radera
  3. Älskar för det första både Jane Austen och PD James för deras egna böcker. Tänkte precis som du att det kändes lite knasigt med kombinationen innan jag läste den förra året. Vet inte om det är någon skillnad att jag läste den i original på engelska men jag tyckte språket fungerade utmärkt, kändes precis som om Austen skulle kunna ha skrivit fortsättningen också. Väldigt olik James vanliga böcker, men jag tycker som sagt att det funkar jättebra. Och det märks verkligen att James själv är ett stort Austen-fan i botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit roligt att läsa den på originalspråk, men översättningen fungerade bra i stil de med. Det var bara Lizzies humor jag saknade.

      Radera