lördag 9 februari 2013

Böcker A-Ö: M

Jag har ju halkat efter i utmaningen Böcker A-Ö på *Malins bokblogg*. Det ska jag försöka göra något åt.

För ganska många veckor sedan löd utmaningen så här:

Veckans bokstav är M. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.


Bok på M:
Då säger jag Mästaren och Margarita av Bulgakov. Låter lite pretto, jag vet, men det är en riktigt skruvad och surrealistisk bok som är rolig - om man är på det humöret.


Författare på M:
Jag vill gärna slå ett slag för en favoritförfattare, nämligen Haruki Murakami. Jag tycker så mycket om stämningen i hans böcker. Senast läste jag IQ84, men favoriten är fortfarande Norweigian Wood.

Litterär karaktär på M:
Maja i Baddaren av Emma Hamberg. Jag läste boken för inte så länge sedan och kom att tycka om Majas lite vemodiga karaktär.

4 kommentarer:

  1. Bättre sent än aldrig heter det ju. :-)

    Mästaren och Margarita står på min att-läsa-lista. Av Murakami har jag bara läst Norwegian Wood, men alltid tänkt att jag ska läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det sägs ju så ;)

      Sputnik Sweetheart av Murakami är också väldigt bra.

      Radera
  2. Mästaren och Margarita ska jag läsa, sett så fina målningar

    SvaraRadera