torsdag 14 februari 2013

Böcker A-Ö: R

Ännu en bokstav från *Malins* bokutmaning Böcker A-Ö:

Veckans bokstav är R. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

Bok på R:
Röda rummet av August Strindberg. Det är väl en bok som nästan alla har läst åtminstone något ur - tvingade av sina lärare i svenska. Jag har läst den minst två gånger - en gång på gymnasiet och en gång när jag läste litteraturvetenskap. Om den är bra? Det har jag fortfarande ingen aning om ;)


Författare på R:
Björn Ranelid. Mångordig. Omdiskuterad. Älskad av många. Avskydd av många. Jag har svårt för honom som person, men ett par av hans böcker har jag tyckt bra om. Barndomsskildringen Till alla människor på jorden och i himlen är min favorit.

Litterär karaktär på R:
Det är svårt att säga någon annan än Ronja Rövardotter här :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar