torsdag 3 oktober 2013

Kärleken passerade här en gång

Det är tur att jag rör mig i en bokälskade värld där jag gång på gång "utsätts" för böcker som jag kanske inte nödvändigtvis skulle välja av mig själv.
Peo Bengtssons bok Kärleken passerade här en gång kom till mig via Booked. Det är en bok jag kanske inte skulle ha läst annars. Men det har jag nu och det är jag glad för. Inte glad om i "oj, vilken kul bok", utan glad som i "jag tyckte om att läsa en välskriven och naken berättelse om en svår skilsmässa".

För det är just vad Peo Bengtssons bok är. Berättelsen om hur Samuels tillvaro rasar samman när hans fru Johanna kommer hem och säger att hon vill skiljas. Det finns inget förhandlingsutrymme - hon har bestämt sig och kommer att gå, vad Samuel än säger. Han är total överrumplad. Han kan förstås se att allt inte varit en dans på rosor, men de är ju en familj, de är föräldrar till två underbara flickor, de älskar ju varandra! Han går tillbaka i tankarna och vi får på så sätt hela deras kärlekshistoria återberättad för oss.

Jag uppskattar ofta när dåtid och nutid blandas och vävs samman i en bok när det är väl utfört och det är det här. Det är också tack vare detta som jag som läsare får den nyanserade bild av Samuel och Johanna som man ändå får. Hade vi bara mött dem i nutid hade kanske Johanna enbart framstått som kallhjärtad och Samuel endast som en "stackars" lämnad man. Det behövs två för att få kärleken att fungera och det blir tydligt i den här berättelsen. Så småningom blir det också tydligt för Samuel. Jag har hört någon säga att det inte borde ha kommit som en chock för honom - det var ju ganska tydligt att det här paret hade tappat bort varandra. Jo, förvisso blir det tydligt för oss som läser att det är så, men när man är mitt i det är det säkert lätt att inte se. Eller se, men inte vilja inse.

Det nakna då? Ja, då menar jag inte avklätt, utan att skilsmässan skildras utan att förskönas. Båda parter visar sina fula sidor. Jag blir arg på Johanna för att hon sätter sig själv före sina barn. Jag vill skaka om Samuel och säga åt honom att ta uppbrottet med lite värdighet, men förstår honom samtidigt när han funderar på att "straffa" Johanna genom att ringa upp henne på natten och låta henne höra barnen gråta sig till sömns.

Den vemodiga titeln passar väldigt bra till boken. För mitt i allt, i uppbrottets fulhet, finns ändå kärleken där. Den kärlek som de hade tillsammans försvinner inte, även om den har tagit slut nu. Den kanske inte räckte hela livet, men den var inte förgäves.

Kärleken passerade här en gång
Författare: Peo Bengtsson
ISBN: 9789175370828
Förlag: Damm (2013)
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar